נייר עמדה לרשות החדשנות (לשעבר המדען הראשי) על מדיניות סיוע לפרויקטי קוד פתוח

בתגובה לפנייה לציבור לקבלת מידע של רשות החדשנות, הגשנו נייר עמדה בנושא היחס לקוד פתוח בפרויקטי מחקר ופיתוח בתאריך 28.2.2017.

תקציר

השקעה בקוד פתוח תאפשר לרשות החדשות תמורה גבוהה יותר למשק הישראלי בשל "מכפיל כוח" הנובע ממודל פיתוח זה. כלומר, השקעה בפרויקט פיתוח אחד תאפשר שימוש בפיתוח זה עבור חברות רבות, מלבד החברה אשר ביצעה את הפיתוח בפועל, ובכך להוות מנוף צמיחה לתעשיית התוכנה הישראלית ולתעשיות נלוות. בנוסף, מרבית חברות הטכנולוגיה העילית בארץ כבר משתמשות בפרויקטי קוד פתוח קיימים בשל היותם המובילים בחזית הטכנולוגית. כיום דרישות הרישוי הקיימות של רשות החדשנות עשויות למנוע מהן שימוש בפרויקטים אלו, או לחסום את יכולתן לתרום בחזרה פיתוחים חדשים, שבוצעו בכספי ציבור, לטובת הציבור הרחב. אנו מקווים כי רשות החדשנות תבחר לתמוך בפיתוח בקוד פתוח, ואף לתת לו עדיפות על גבי פיתוח בקוד סגור.

התנהלות פרויקט כתיבת נייר העמדה

במבט לאחור, פרויקט כתיבת נייר העמדה התנהל בצורה דומה לפרויקט קוד פתוח מצליח, שמתחיל בקתדרלה ולאחר מכן ממשיך בבזאר.

ב-5.2.2017, ליאור קפלן שם לב לפנייה לציבור ושאל אם יש למישהו קשר עם רשות החדשנות. אלי מרמור ענה ונתן הסברים על רשות החדשנות. לאחר מכן, הועד המנהל התחיל בדיון וריכוז רעיונות בקבוצת הדיון הפנימית שלו ושל ועדת הביקורת.

לאחר חמישה ימים של תסיסה יצאנו ב-12.2.2017 לרשימת הדיוור הכללית ([email protected]) עם ריכוז הרעיונות שעלו עד כה. בשלב זה התחלנו לקבל הערות ורעיונות מהקהילה. היה אפילו דיון קצרצר על סוג הרשיון המתאים לנייר העמדה (CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0 לא מותאם, כמו כל האתר והוויקי של העמותה). כמו כן, הוחלט לארגן את נייר העמדה במתכונת של תשובות לשאלות שהוצגו בפנייה לציבור.

ב-15.2.2017 פורסמה טיוטה ראשונה של נייר העמדה, שנכתבה על ידי עומר זק. כאן תומר בריסקר קיבל עליו לערוך את נייר העמדה ולשלב הערות שהגיעו מאוחר יותר מהקהילה. בשבועיים שלאחר מכן פורסמו עוד שלוש טיוטות. ב-28.2.2017 התכנסנו לעבר הנוסח הסופי. לאחר אישורו על ידי חברי הועד המנהל, הגשנו את הנוסח הסופי לרשות החדשנות.

תודות

אנו מודים לכל התורמים לנייר העמדה, ברעיונות, הערות, כתיבה ועריכה (השמות לפי סדר א"ב):
שי ברגר, תומר בריסקר, שי גובר, עומר זק, צפריר כהן, מאיר מאור, אלי מרמור, משה נחמיאס, שלומי פיש, אורון פלד, יניב קאול, ליאור קפלן.